Чому необхідно реформувати діючу пенсійну систему? Ø В Україні, як і в усьому світі, продовжуються процеси старіння населення, що обумовлює погіршення співвідношення між працюючими громадянами та пенсіонерами. Довідково: В Україні 13,7 млн. пенсіонерів. Зараз на 95 пенсіонерів припадає 100 осіб, що сплачують пенсійні внески. А в 2025 році 1 працюючий утримуватиме 1 пенсіонера. У 2050 році вже буде 125 пенсіонерів на 100 працюючих. Ø Бюджет Пенсійного фонду – незбалансований. У 2009 році дефіцит бюджету Пенсійного фонду становив 19 млрд. грн., у 2010 році – 26,6 млрд. грн., у 2011 році – за умови відсутності реформ складе 20 млрд. грн. Ø Видатки на пенсійне забезпечення вже сягнули 16,3% ВВП, але рівень пенсій більшості пенсіонерів низький: понад дві третини пенсіонерів отримують пенсії до 1 тис. грн. При цьому, розмір пенсійних внесків становить 35 відсотків, що вище, ніж в інших країнах Європи та постсоціалістичних країнах: Угорщина – 26,5%, Франція – 24%, Російська Федерація – 20%, Білорусь – 23,5%, Естонія – 20%. Отже, якщо нічого не змінювати, дефіцит пенсійної системи зростатиме, почнуться затримки з виплатами пенсій, що остаточно розбалансує солідарну систему. Є два шляхи вирішення проблеми: або зменшувати розміри пенсій, або просити громадян працювати довше. Україна обрала другий варіант. Урядом підготовлено законопроект «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», основними принципами якого є: - збереження умов нарахування та виплати пенсій для нинішніх пенсіонерів; - запровадження ІІ рівня пенсійної системи – накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Вона буде запроваджена в рік, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду (за прогнозами економістів – з 2014 року). Учасниками цієї системи будуть особи, яким на дату запровадження системи виповнилося не більше 35 років. Розмір страхового внеску на дату впровадження системи пропонується встановити у розмірі 2 % із подальшим його щорічним підвищенням на один відсоток до 7 %. Адміністрування страхових внесків накопичувальної системи здійснюватиметься через Пенсійний фонд України. Учасники ІІ рівня матимуть право обирати недержавні пенсійні фонди, в яких накопичуватимуться їх пенсійні кошти, через 2 роки після запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної системи; - поступовість: поступово, протягом 2011-2020 років, підвищити пенсійний вік для жінок з 55 до 60 років, щорічно збільшуючи його на 6 місяців кожного року, починаючи з 1 лютого 2011 року. Для чоловіків, що працюють на державній службі, з 2013 року пенсійний вік підвищиться до 62 років; - соціальна справедливість: пропонується встановити максимальний розмір пенсій на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (на сьогодні це – 8808 грн.); врегулювати пенсійне забезпечення держслужбовців, військовослужбовців, працівників бюджетної сфери та удосконалити порядок призначення, перерахунку пенсій на загальних підставах.
Які зміни пропонуються у пенсійному забезпеченні:
для працівників бюджетної сфери (освіти, культури та охорони здоров’я)
- передбачити виплату одноразової грошової допомоги при виході на пенсію за віком у розмірі 10 призначених місячних пенсій;
для спеціальних пенсій (прокурори, судді, науковці, держслужбовці та ін.)
- здійснювати виплату спеціальних пенсій у період роботи в розмірах, визначених за нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»; - призначати спеціальні пенсії особам, які мають право дострокового виходу на пенсію (за стаж на роботах за списками №1, №2, шахтарям, Чорнобильцям), лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу – у розмірі, визначеному за нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»; - збільшити період для врахування виплат (крім посадових окладів, надбавок за класні чини, вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення спеціальних пенсій, до 60 календарних місяців;
для військовослужбовців
- поступово збільшити з 20 до 25 необхідну вислугу для призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям та іншим особам, яким пенсія призначається за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», запровадивши при цьому її календарне обчислення; - буде збережено порядок визначення розмірів пенсій за вислугу років з урахуванням пільгового (для окремих категорій військових) обчислення вислуги; - буде збережено порядок виплати пенсії у разі працевлаштування на цивільну роботу колишніх військовослужбовців; - допомога при звільненні зі служби буде виплачуватися у раніше встановлених розмірах, але для осіб, які мають вислугу 10 років і більше;
для удосконалення порядку призначення, перерахунку пенсій
- підвищити мінімально необхідний страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років; - проводити підвищення надбавки за понаднормовий стаж та доплати до прожиткового мінімуму при збільшенні прожиткового мінімуму працюючим пенсіонерам тільки після звільнення з роботи; - для новопризначених пенсій підвищити нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі з 20 років для жінок та 25 років для чоловіків, до, відповідно, 30 та 35 років; - установити, що розмір середньої заробітної плати, яка враховується для призначення пенсії, визначається за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а перерахунок пенсії проводиться із середньої заробітної плати, з якої призначено пенсію; - проводити перерахунки пенсій працюючим пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, тільки після досягнення пенсійного віку; - призначення пенсій проводити із заробітку лише за даними персоніфікованого обліку; - змінити базу розрахунку надбавки за понаднормовий стаж для новопризначених пенсій.
Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області
|