Запитання – відповіді щодо проекту Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи»
1. Як пропонується вирішити проблему підвищення пенсійного віку?Програмою економічних реформ України на 2010 – 2014 роки передбачено, зокрема, що пенсійний вік для жінок і чоловіків має бути поступово вирівняно. Відповідно передбачається поступово, протягом 2011-2020 років, підвищити пенсійний вік для жінок з 55 до 60 років, щорічно збільшуючи його на 6 місяців кожного року, починаючи з 1 лютого 2011 року.
Для чоловіків, що працюють на державній службі, з 2013 року пенсійний вік підвищиться до 62 років.
Головним аргументом проти підняття пенсійного віку в Україні зазвичай назувають низьку тривалість життя.
У той же час, як показують наукові дослідження, очікувана тривалість життя для чоловіків в Україні при досягненні 60 років становить 14 років, що наближається до показника інших країн. Для жінок при досягненні 55 років тривалість життя становить 25 років, що є чи не найвищим показником серед інших країн (Великобританія – 23 роки, Італія – 24,9 років, Німеччина – 20,9 років, Словаччина – 18 років, Угорщина – 20 років).
2. Загострення ситуації на ринку праці у зв’язку із підвищенням пенсійного віку – це звуження можливостей працевлаштування, зростання безробіття. Як влада вирішуватиме цю проблему?За експертною оцінкою науковців приріст чисельності населення працездатного віку у зв’язку із підвищенням пенсійного віку для жінок у 2011 році може скласти до 185 тис. осіб. Тобто, враховуючи прогнозні показники безробіття на ринку праці у 2011 році (7,6-8,1%), суттєвого зростання чисельності безробітного населення не має відбутися.
Крім того, у цьому році спостерігається зростання економіки, яке зазвичай супроводжується створенням нових робочих місць. Це має компенсувати незначне зростання пропозиції робочої сили на ринку праці.
В умовах, коли в Україні, як і в усьому світі, продовжуються процеси старіння населення, підвищення пенсійного віку стає абсолютно природним і найбільш адекватним заходом соціально-економічних реформ, без яких вітчизняний ринок праці та пенсійна система мають сумнівні перспективи розвитку. По такому шляху йдуть всі країни, які стикаються з проблемою старіння населення.
3. Чи будуть обмежені надвисокі пенсії (понад 10 тис. грн.)?Пропонується встановити максимальний розмір пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Виходячи з розміру прожиткового мінімуму на грудень 2010 року (734 грн.) це становить 8808 грн. У 2011 році обмеження розміру пенсій стосуватиметься приблизно 400 осіб, які вийдуть на пенсію вперше.
Закон зворотної дії не має, тому обмеження пенсій максимальним розміром не стосується тих пенсіонерів, які оформили пенсію до 2011 року.
У той же час передбачається, що пенсії, які перевищують встановлений максимальний розмір, не будуть індексуватися або підвищуватися у випадках, передбачених законодавством, до того часу, коли їх розмір відповідатиме максимальному.
4. Чи є відмінність у тому, яким чином обмежуватимуть розмір спеціальних пенсій і трудових?Обмеження пенсій максимальним розміром стосуватиметься всіх категорій пенсіонерів, незалежно від того, за нормами якого закону їм призначено пенсію.
5. Чи збережеться в нинішньому вигляді механізм призначення та виплати спеціальних пенсій (народним депутатам, суддям, прокурорам, держслужбовцям, науковим працівникам тощо)?Передбачається встановити досить суттєві обмеження для спеціальних пенсій, зокрема:
- встановлення максимального розміру пенсії на рівні 12 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;
- збільшення до 60 календарних місяців періоду, за який їм враховуватиметься заробітна плата для обчислення пенсій;
- зниження максимального відсотка для визначення розміру пенсії (коефіцієнту заміщення);
- виплата спеціальних пенсій при продовженні роботи проводитиметься у розмірі трудової пенсії, а після звільнення з роботи – у розмірах, визначених спеціальними законами;
- призначення спеціальних пенсій особам, які мають право дострокового виходу на пенсію (за стаж на роботах за списками №1, №2, шахтарям, Чорнобильцям), здійснюватиметься лише при досягненні загальновстановленого пенсійного віку, а до цього часу – у розмірі трудової пенсії.
6. Чи буде змінено порядок виплати пенсій працюючим пенсіонерам? Пенсії, призначені до набрання чинності законопроектом, виплачуватимуться у тих саме розмірах, без будь-яких змін.
Також не передбачено будь-яких обмежень у виплаті пенсій працюючим пенсіонерам за виключенням спеціальних пенсій.
7. Як враховуватиметься заробіток для призначення трудових пенсій?Для обчислення пенсії передбачається враховувати заробітну плату лише за даними системи персоніфікованого обліку – з 1 липня 2000 року.
Це дасть можливість позбавити майбутніх пенсіонерів пошуку старих архівів та ліквідованих підприємств.
У той же час передбачається залишити старий порядок врахування заробітної плати (тобто – подання довідки про заробіток за будь-які 60 місяців до 01.07.2000 та з 01.07.2000 – за даними персоніфікованого обліку) для тих пенсіонерів, хто за період з 2000 року не набув достатнього страхового стажу (60 місяців).
При цьому передбачається зберегти нині існуючі правила «оптимізації» заробітку, тобто виключення із розрахунку заробітку за «невдалі» роки, і навіть деяким чином розширити їх.
Ще один нюанс: зараз всі заробітки для обчислення пенсій «осучаснюються»: індивідуальний коефіцієнт заробітної плати особи множиться на середню зарплату за рік, що передує року звернення за пенсією. Таким чином, у пенсіонерів з однаковим стажем і заробітком, які вийшли на пенсію у різні роки, пенсії відрізняються. А враховуючи, що середня заробітна плата в Україні постійно зростає, пенсіонери, яким пенсію призначено пізніше, мають більшу пенсію.
Законопроект передбачає, що при призначенні пенсії коефіцієнт стажу буде множитися на середню зарплату не за один рік, а за три. Отже, розміри пенсій, призначених у різні роки, не будуть так відрізнятися.
8. Який стаж необхідний для призначення пенсій за віком? Чи буде змінено розрахунок доплати за понаднормовий стаж?Передбачається підвищити мінімально необхідний страховий стаж для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років.
Вартість одного року стажу залишиться на рівні 1,35 відсотка.
Для новопризначених пенсій буде підвищено нормативну тривалість страхового стажу для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі з 20 років для жінок та 25 років для чоловіків, до, відповідно, 30 та 35 років.
Розрахунок доплати за понаднормовий стаж пропонується не змінювати і встановлюється у розмірі 1 відсотка основного розміру пенсії, але не більше 1 відсотка мінімального розміру пенсії за віком.
Проводити перерахунки доплат за понаднормовий стаж та до мінімальної пенсії у зв’язку із збільшенням прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб працюючим пенсіонерам планується тільки після звільнення з роботи.
9. Чи будуть збережені перерахунки трудових пенсій працюючим пенсіонерам?Законопроектом передбачено проведення перерахунків пенсій, якщо пенсіонер продовжував працювати. При цьому, якщо він відпрацював після призначення (попереднього перерахунку) не менш як 24 місяці страхового стажу, за його бажанням проводиться перерахунок із заробітної плати, з якої була призначена пенсія, або із заробітної плати за даними персоніфікованого обліку (тобто починаючи з 01.07.2000) із застосуванням середньої заробітної плати, яка враховувалася при призначенні (попередньому перерахунку) пенсії.
Якщо пенсіонер відпрацював менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводитиметься не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) пенсії з урахуванням відпрацьованого стажу та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Але, працюючим пенсіонерам, які отримують пенсію за вислугу років, перерахунки пенсій проводитимуться тільки після досягнення пенсійного віку.
10. Пенсії вчителів, лікарів, працівників культури – чи будуть зміни?На сьогодні працівники бюджетної сфери (працівники освіти, охорони здоров’я, культури) мають право на призначення пенсії за вислугу років за наявності вислуги від 25 до 30 років, незалежно від віку.
У той же час, через низький розмір заробітної плати, а відповідно і пенсії, переважна більшість таких працівників продовжує працювати і після досягнення пенсійного віку. Зважаючи на такі обставини, передбачається покращити умови пенсійного забезпечення працівників бюджетної сфери шляхом виплати їм одноразової грошової допомоги при виході на пенсію за віком у розмірі 10 призначених місячних пенсій.
Але це не стосуватиметься вже призначених пенсій. Пенсії, що були призначені до набрання чинності законопроектом, виплачуватимуться у тих самих розмірах, без будь-яких змін.
Крім того, законопроектом збережено право на пенсію за вислугу років, тобто за наявності необхідного спеціального стажу, незалежно від віку.
11. Які зміни очікувати у пенсійному забезпеченні військовослужбовців?Законопроектом передбачається внести певні зміни у пенсійному забезпеченні військових пенсіонерів.
Основне – це скорочення деяких пільг для усунення можливості виходу на пенсію у 30 – 35 річному віці, що на сьогодні сприймається як один з найбільш соціально негативних факторів.
Законопроектом передбачається:
- запровадити календарне обчислення вислуги років при визначенні права на пенсію;
- залишити пільговий порядок обчислення вислуги років при визначенні розміру пенсії: за 20 років вислуги (з урахуванням пільгового обчислення) – 50% грошового забезпечення (55% – звільненим у відставку за віком або станом здоров’я) та 3% за кожен рік вислуги понад 20 років (але разом – не більше 80% грошового забезпечення);
- поступово, щороку на 1 рік, починаючи з 01.02.2011 збільшити необхідну вислугу для призначення пенсії за вислугу років з 20 до 25 років;
- обмежити пенсії максимальним розміром – 12 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність;
- зберегти порядок виплати пенсії працюючим військовим пенсіонерам без будь-яких змін – у повному розмірі незалежно від заробітної плати;
- допомогу при звільненні зі служби виплачувати у раніше встановлених розмірах, але для осіб, які мають вислугу 10 років і більше.
12. Які головні особливості пенсійної системи після реформи?
В Україні передбачене існування трирівневої пенсійної системи: солідарна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (І рівень); накопичувальна система загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (ІІ рівень); система недержавного пенсійного забезпечення (ІІІ рівень). З 2004 року впроваджено солідарну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування та систему недержавного пенсійного забезпечення.
Законопроектом передбачено, що накопичувальна система буде запроваджена в рік, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду (за прогнозами економістів – з 2014 року). Учасниками цієї системи будуть особи, яким на дату запровадження системи виповнилося не більше 35 років. Страховий внесок на дату впровадження системи пропонується встановити у розмірі 2 % із подальшим його щорічним підвищенням на один відсоток до 7 %.
Адміністрування страхових внесків накопичувальної системи здійснюватиметься через Пенсійний фонд України. Учасники ІІ рівня матимуть право обирати недержавні пенсійні фонди, в яких накопичуватимуться їх пенсійні кошти, через 2 роки після запровадження сплати страхових внесків до накопичувальної системи;
Запровадження накопичувальної системи дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів, забезпечити більш високий рівень пенсій, підвищити зацікавленість кожної особи у легальній сплаті внесків.